1,136 miliarda euro obrotu, 6,7% więcej klientów i 247 nowych produktów na Targach Hanowerskich
30 kwietnia, 2024
igus zwiększa liczbę aktywnych klientów w 2023 przy niewielkim spadku sprzedaży o 1,65% oraz z umiarkowanym optymizmem patrzy na 2024 dzięki rekordowej liczbie innowacji.
Po dwóch latach szybkiego wzrostu wynoszącego 57 procent, igus był w stanie utrzymać obroty w wysokości miliarda euro w 2023 — pomimo trudnej sytuacji gospodarczej na świecie. W 2024 firma zainwestuje w 247 nowych produktów z tworzyw sztucznych i usług cyfrowych. Bardziej korzystne i lepsze rozwiązania dla ruchów bezsmarowych, opłacalna automatyzacja i produkty redukujące emisję CO2 są w centrum zainteresowania. Wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) umożliwiło teraz połączenie setek tysięcy danych testowych i milionów aplikacji z 60 lat doświadczenia igus w prostą wyszukiwarkę rozwiązań dla celu „ZERO SMARU”: aplikacja igusGO. 433 miliony euro zainwestowane w ciągu ostatnich trzech lat, z czego około połowa w samych Niemczech, przyspiesza postęp techniczny i dostawy prosto z magazynu na całym świecie. Trend ten ma się utrzymać w 2024.
Pomimo napiętej globalnej sytuacji gospodarczej, igus zwiększył liczbę swoich aktywnych klientów o 6,7% w 2023 i osiągnął roczny obrót w wysokości 1,136 miliarda euro. Oznacza to, że firma odnotowała jedynie niewielki spadek o 1,65% w porównaniu z poprzednim rokiem. „Spadek liczby stałych klientów spowodowany sytuacją gospodarczą został w dużej mierze zrekompensowany przez nowych klientów i nowe aplikacje. Jesteśmy przekonani, że będziemy kontynuować nasz rozwój w 2024. Pierwszy kwartał był trudny, ale roczna prognoza na 2024 jest dobra”, informuje Tobias Vogel, dyrektor zarządzający działu łożysk i technologii liniowej w igus. „Dzięki dużym projektom, takim jak zasilanie brzegowe dla kontenerowców w porcie w Hamburgu, pozytywnie patrzymy w przyszłość”, dodaje Michael Blass, dyrektor zarządzający działu systemów e-prowadników w igus. „Wymagania i życzenia naszych klientów nieustannie skłaniają nas do tworzenia nowych wewnętrznych start-upów. Łączymy naszą podstawową technologię motion plastics z cyfryzacją i sztuczną inteligencją. Jesteśmy na dobrej drodze do ustanowienia cyfryzacji jako równorzędnej technologii w igus. Był to jedyny sposób na osiągnięcie sukcesów, takich jak nasze inteligentne tworzywa sztuczne, platforma robotyki RBTX i aplikacja igusGO, która ma pomóc wyeliminować konieczność smarowania”.
247 innowacji: Od rozwiązań do produkcji akumulatorów po autonomiczne ramiona robotyczne
W tym roku igus zaprezentuje 247 nowych produktów na Targach Hanowerskich. Wśród nich łożyska do wysokich obciążeń dla ciężkich maszyn — kluczowe dla serii „ZERO SMARU”. Na rynek wchodzą trzy nowe materiały, które sprawdziły się już wśród użytkowników, takich jak producenci koparek. „”igus, spraw, aby koparka nie wymagała smarowania!” — to życzenie można już zrealizować za pomocą sterowania głosowego w aplikacji igusGO”, mówi Tobias Vogel”. Jest to miejsce, w którym technologie materiałowe oraz sztuczna inteligencja łączą się i oferują prosty oraz bezpieczny dostęp do bogactwa informacji i sugestii dla wszystkich profesjonalistów z branży na całym świecie za pośrednictwem czatu AI”. Aplikacja opiera się na setkach tysięcy danych testowych i milionach zastosowań z 60 lat sukcesów igus. Ale zrównoważony rozwój wykracza poza unikanie smarowania: dzięki nowemu łożysku wieńcowemu wykonanemu w 50% z drewna i 50% z wysokowydajnego tworzywa sztucznego, igus idzie o krok dalej w kierunku integracji surowców odnawialnych w produkcji przemysłowej. Szeroka gama rozwiązań wolnych od PTFE i PFAS dla łożysk liniowych i ślizgowych oraz kompleksowa, 4-letnia gwarancja na wszystkie produkty igus z możliwością obliczenia żywotności online również stanowią postęp w drodze do prawdziwie zrównoważonego rozwoju. Strategia wielu firm polegająca na budowaniu fabryk akumulatorów w Europie jest również zrównoważona. Akumulatory są produkowane w suchych pomieszczeniach, a to wymaga komponentów maszyn, które nie wymagają smarowania i nie stają się kruche. igus dostarcza obecnie szeroką gamę produktów do tego celu — wszystkie są testowane w specjalnie zbudowanych suchych laboratoriach. A fakt, że najnowocześniejsza automatyzacja może być przystępna cenowo dla prawie każdej fabryki, prezentuje „Mobilny ReBeL”. Ramię robotyczne ReBeL na opłacalnym pojeździe autonomicznym jako rozwiązanie dla MŚP jest dostępne w cenie od 17 999 euro, natomiast wersja edukacyjna dla uniwersytetów i szkół w cenie 14 699 euro (ceny mogą się różnić w zależności od kraju).
433 mln euro inwestycji w ciągu trzech lat — i tempo nadal rośnie
Fakt, że igus stale poszerza świat produktów motion plastics, zawsze mając na celu „ulepszenie tego, co się porusza”, jest konsekwencją długoterminowej strategii firmy. Po osiągnięciu pierwszego miliarda euro sprzedaży w 2022, igus wyznaczył nowy cel: milion klientów przemysłowych rocznie. W tamtym czasie oznaczało to 5,5-krotny wzrost. „Dlatego cieszymy się, że choć trochę zbliżyliśmy się do tego celu w tym trudnym roku”, mówi Michael Blass. „W ciągu ostatnich trzech lat zainwestowaliśmy w ten plan 433 miliony euro, z czego 210 milionów euro w zakładzie w Kolonii”. Obejmuje to nową fabrykę o powierzchni 22 000 metrów kwadratowych, maszyny, systemy i innowacje IT, a także, na przykład, aplikacje „ZERO SMARU”. Liczba ta obejmuje strategiczne podwojenie globalnych zapasów części katalogowych. „W związku z rewolucją technologiczną klienci oczekują korzystnych cenowo dostaw w ciągu 1–3 dni”, wyjaśnia Blass. „Dzięki naszym inwestycjom spełniamy te oczekiwania lepiej niż kiedykolwiek — na całym świecie”. Średni czas dostawy na całym świecie wynosi obecnie sześć dni — wliczając w to liczne projekty inżynieryjne o długim czasie realizacji. Inwestycje będą kontynuowane w tym samym tempie w 2024 — także w Niemczech. Zakupujemy nowe maszyny i rozwiązania automatyzacji do nowej fabryki w Kolonii, gdzie znajduje się wiele wewnętrznych start-upów — tworzymy w ten sposób centrum technologiczne tworzyw sztucznych. Dodatkowo, wkrótce rozpocznie się przebudowa budynku biurowego o powierzchni 2800 metrów kwadratowych na kolejny start-up i centrum szkoleniowe, które będzie otwarte dla klientów. Ekspansja jest kontynuowana na całym świecie — z naciskiem na szybki czas dostawy. Decyzje w sprawie budowy nowych ośrodków zostały podjęte dla Chin, Tajwanu, Indii, Włoch, Hiszpanii, Polski, Stanów Zjednoczonych, Meksyku i Turcji. Tobias Vogel: „Inwestujemy w Niemczech i wszędzie tam, gdzie są nasi klienci”.