Badanie niemieckiej uczelni RWTH po raz pierwszy określa wymierne zalety łożysk polimerowych od igus
16 lipca, 2024
Użytkownicy oszczędzają do 14 milionów euro rocznie na kosztach smarów, jednocześnie wpływając pozytywnie na środowisko
Wspólne badanie przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu RWTH Aachen i firmę igus po raz pierwszy pokazuje koszty, jakich można uniknąć w aplikacjach, w których stosowane są bezsmarowe łożyska polimerowe firmy igus, zamiast tradycyjnych łożysk metalowych: do 14 milionów euro rocznie skali roku. Po raz pierwszy obliczono również wpływ na środowisko — dzięki udziałowi w badaniu firmy zajmującej się produkcją piwa – Heineken.
Klasyczne łożyska metalowe wymagają regularnego smarowania. Łożyska ślizgowe wykonane z wysokowydajnych polimerów firmy igus już nie, ze względu na zastosowane w ich składzie zintegrowane smary stałe. Pozwala to zaoszczędzić na kosztach zakupu smarów. W zależności od aplikacji, może to być od 7000 do 14 milionów euro rocznie, zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez naukowców z RWTH. Ponadto rocznie oszczędza się mnóstwo czasu: od 8 tysięcy do 2 milionów godzin roboczych, przeznaczonych na ręczne podawanie smaru do punktów łożyskowych. „Te liczby w imponujący sposób pokazują, jak pozornie niewielka zmiana może pomóc zaoszczędzić ogromne ilości pieniędzy i zasobów” — podkreśla Stefan Loockman-Rittich, Manager Produktu łożysk ślizgowych iglidur w firmie igus. Przykładowo, jeden uczestnik badania, browar Heineken z Brazylii, zaoszczędziłby 20 ton smaru rocznie, o wartośći 450 478 euro, oraz dodatkowo 5,4 miliona euro na kosztach związanych z personelem wykonujcym prace konserwacyjne, przechodząc na łożyska polimerowe we wszystkich przenośnikach taśmowych w swoich 160 zakładach na całym świecie.
Browar Heineken: polimerowe łożyska redukują emisję CO2 wynoszącą nawet 28,814 kg
W badaniu przeprowadzonym przez RWTH po raz pierwszy obliczono również pozytywny wpływ trybopolimerowych łożysk od igus na środowisko. Przykładowo, Heineken Brasil oszczędza ekwiwalent CO2 wynoszący 180 kg rocznie dzięki zamianie metalowych łożysk na łożyska polimerowe w 600 punktach zlokalizowanych w różnych częściach linii produkcyjnych. „Gdyby wszystkie oddziały firmy Heineken przeszły na łożyska polimerowe, firmie udałoby się zaoszczędzić ekwiwalent 28 814 kg CO2. Jest to znaczący wynik, jak na tak małą zmianę” — twierdzi Loockman-Rittich. Dla porównania: Gdy pojazd zużywa jeden litr benzyny, emituje około 2,37 kg CO2. Oszczędność równałaby się zatem 12 000 litrów benzyny. „Coraz więcej producentów maszyn, systemów i pojazdów czuje presję związaną z informowaniem o śladzie węglowym swoich produktów. Nasi klienci są zatem zachwyceni, że mogą odnieść się do naukowo udowodnionej oceny korzyści środowiskowych efektu samosmarowania naszych łożysk ślizgowych”.
Informacje o badaniu RWTH
Firmie WBA Werkzeugbau zlecono przeprowadzenie niezależnego badania. Ta firma badawcza współpracuje z Laboratory for Machine Tools (WZL) oraz Instytutem Technologii Produkcyjnej Fraunhofera (IPT) na kampusie RWTH Aachen jako część jednego z największych laboratoriów badawczych w Europie w dziedzinie technologii produkcyjnej. Wyniki opierają się na wywiadach eksperckich z dziewięcioma firmami z branży technologii automatyzacji, maszyn budowlanych, techniki rolniczej, spożywczej, opakowaniowej i rozlewniczej.