Gdy robot zaparkuje rower

8 sierpnia, 2024

Japoński producent Giken realizuje zautomatyzowany, podziemny system parkingowy z prowadnikami kablowymi od igus

Dzięki Eco Cycle japońska firma Giken opracowała automatyczny podziemny garaż rowerowy dla centrów miast. (Źródło: GIKEN)

Rowery zamiast samochodów: aby taka zmiana w mobilności mogła funkcjonować, miasta potrzebują większej liczby parkingów, które nie zmieniają znacząco krajobrazu miasta. W tym celu japoński producent Giken zbudował garaż o nazwie Eco Cycle — z systemem, który parkuje rowery całkowicie automatycznie pod ziemią. Aby zapewnić niezawodność zrobotyzowanego garażu, inżynierowie do systemu prowadzenia przewodów windy zastosowali wytrzymałe i bezobsługowe prowadniki kablowe firmy igus.

Niedzielne południe, 30°C, świeci słońce: idealna okazja na przejażdżkę rowerem do miasta na lody. Na miejscu jednak czeka niemiła niespodzianka — wszystkie stojaki rowerowe są zajęte. Alternatywa pozostawienia roweru na chodniku okazuje się fatalnym błędem. Jedne lody później i rower został skradziony. Problem niewystarczającej liczby stojaków rowerowych dotyczy tysięcy rowerzystów w Niemczech. Istnieje jednak rozwiązanie, które jest obecnie realizowane w Japonii: podziemny garaż o nazwie Eco Cycle firmy Giken, producenta technologii z Tokio zatrudniającego prawie 700 pracowników. Jest to ogromny, w pełni zautomatyzowany system robotyczny. Rowerzyści nie muszą wchodzić do ciemnych obszarów, ale mogą zostawić swoje rowery w punkcie zbiórki znajdującym się nad ziemią, który przypomina wejście do windy. Kolejna zaleta: krajobraz miasta pozostaje praktycznie bez zmian.

Robot w pełni automatycznie parkuje rowery w podziemnej przestrzeni

I tak właśnie działa futurystyczny garaż, który obecnie znajduje się w 63 lokalizacjach w 26 miastach w Japonii, a w pewnym momencie może pojawić się również w Niemczech. Rowerzyści umieszczają swój rower na szynie w punkcie rejestracji i dokonują bezdotykowego zgłoszenia parkowania za pomocą skanera kart. Wtedy zaczyna się przedstawienie. Otwierają się drzwi, po czym chwytak przeciąga rower przez szynę do stacji o rozmiarze samochodu. Rower stoi teraz na ruchomej platformie, która może przemieszczać się do 16 m w dół i obracać o 360°. Winda ta jest otoczona okrągłymi ścianami, do których w regularnych odstępach przymocowanych jest 200 stojaków rowerowych w kształcie szyn. Średnica tego pomieszczenia wynosi 8,5 m. To, co dzieje się później, wygląda jak coś z filmu science fiction. Winda zjeżdża w dół, zatrzymuje się na poziomie przestrzeni parkingowej i skręca we właściwym kierunku. Następnie mechanizm teleskopowy wpycha rower na stojak. Proces parkowania trwa średnio 13 sekund.

Niezawodność w automatyce: prowadniki kablowe firmy igus chronią przewody podnośników i wytrzymują 4,5 miliona cykli roboczych

Wystarczająca ilość miejsc parkingowych, praktycznie brak zmian w krajobrazie miasta i robot, który zajmuje się parkowaniem. Ten poziom automatyzacji ma wiele zalet, ale także potencjalną wadę — ludzie są zależni od niezawodności maszyny. Jeśli winda ulegnie awarii, na przykład z powodu uszkodzonego kabla sterowniczego, 200 zirytowanych rowerzystów będzie musiało wrócić do domu na piechotę. Dlatego Giken polega na prowadnikach kablowych igus wykonanych z wysokowydajnego tworzywa sztucznego z serii E4.42 i 1400. Zapewniają one, że prowadniki kablowe i przewody do transmisji danych systemu parkingowego podążają za poziomymi i pionowymi ruchami elementów podnoszących i teleskopowych w kontrolowany sposób. „Prowadniki kablowe chronią przewody elektryczne podnośnika przed uszkodzeniami mechanicznymi i wpływami zewnętrznymi, co ma zasadnicze znaczenie dla niezawodnego działania całego systemu”, mówi Jörg Ottersbach, dyrektor działu biznesowego e-prowadników w igus. Prowadniki kablowe są proste w montażu i konserwacji, co zwiększa opłacalność systemu. Są one również niezwykle wytrzymałe i trwałe. „Nasze prowadniki kablowe są zaprojektowane tak, aby osiągnąć długą żywotność wymaganą przez Giken — do 4,5 miliona cykli pracy przy wysokich prędkościach i przyspieszeniach bez żadnych problemów”. Oś podnosząca podnośnika pracuje z prędkością 3 m/s i przyspieszeniem 3 m/s2, oś teleskopowa nawetz prędkością 4 m/s2 przy skoku 2,6 m. „Zastosowanie naszych prowadników kablowych wykonanych z wysokowydajnego tworzywa sztucznego pomaga zwiększyć bezpieczeństwo działania i wydajność garaży rowerowych Eco Cycle”, informuje Ottersbach.

Materiał wideo: https://www.youtube.com/watch?v=XCiA9oGsa0A

Filename: PM3024-2.jpg

Filename: PM3024-PL.docx

Filename: PM3024-PL.pdf

Słowa kluczowe artykułu