Polimerowy rower igus wchodzi do produkcji seryjnej pod nową nazwą RCYL

5 czerwca, 2024

Rowery z Kolonii są wykonane z sieci rybackich pochodzących z recyklingu i nie wymagają smarowania

Zdjęcie PM2124-1 igus:bike zmienia się w RCYL: wraz z rozpoczęciem produkcji seryjnej, polimerowy rower otrzymuje nową nazwę, a także optymalizacje techniczne. (Źródło: igus GmbH)

Rowery z Kolonii są wykonane z sieci rybackich pochodzących z recyklingu i nie wymagają smarowania

RCYL rozpoczyna nowy rozdział w zrównoważonej mobilności. Dawny igus:bike nazywa się teraz RCYL — rower wykonany w 50% z sieci rybackich pochodzących z recyklingu. W przypadku ruchomych komponentów igus polega na swoich bezsmarowych, nierdzewnych i nadających się do recyklingu wysokowydajnych tworzywach sztucznych — „Zero smaru”. Dzięki seryjnej produkcji w Kolonii, igus ustanawia kamień milowy: firma z branży tworzyw sztucznych zamierza wyprodukować 5000 rowerów do następnego sezonu. To jednak dopiero początek. Celem jest ustanowienie lokalnej produkcji na wysypiskach śmieci na całym świecie, a tym samym zamknięcie obiegu polimeru.

Frank Blase promienieje z radości, trzymając w rękach pierwszy polimerowy rower wyprodukowany w Kolonii. Po 3,5 roku prac rozwojowych, jego osobiste marzenie o rowerze miejskim wykonanym z plastikowych odpadów stało się rzeczywistością, która wchodzi do produkcji seryjnej. „Wraz z igus:bike zaprezentowaliśmy koncepcję i pomysł w 2022. Teraz, dwa lata później, mamy produkt gotowy do produkcji seryjnej, który sami wytwarzamy”, mówi dyrektor generalny igus GmbH. „Cieszymy się, że możemy zrealizować pierwsze 1200 zamówień w przedsprzedaży”. Wraz z rozpoczęciem produkcji seryjnej, oprócz optymalizacji technicznych, rower otrzymał nową nazwę: igus:bike przekształcił się w RCYL. „W igus wymawiamy to jako „R(e)CYL(e)”. Nowa nazwa RCYL oznacza przede wszystkim zawartość recyklingu w rowerze i stojącą za nim koncepcję zrównoważonego rozwoju. W końcu jest wykonany w 50% ze starych sieci rybackich i jest pierwszym na świecie rowerem wykonanym z polimeru pochodzącego z recyklingu”, mówi Blase. „Rower igus:bike pozostanie projektem rozwojowym. Kiedy widzisz igus:bike na drodze, wiesz, że testowane jest tu coś zupełnie nowego”.

Rozpoczęcie produkcji seryjnej: 5000 motocykli do czerwca 2025

igus świętował fakt, że rower RCYL jest gotowy do produkcji seryjnej na targach CyclingWorld Europe w Düsseldorfie w połowie marca. „Odwiedzający targi dosłownie ustawiali się w kolejce, aby odbyć jazdę próbną. Chwalono zarówno ulepszone prowadzenie, jak i futurystyczny design”, wyjaśnia Sven Terhardt, szef sprzedaży i marketingu RCYL. Rower RCYL będzie wkrótce dostępny w cenie 1200 euro (cena może się różnić w zależności od kraju). Ale jak zdobyć rower w swoje ręce? „Przede wszystkim przetwarzamy pierwsze zamówienia w przedsprzedaży, które można składać za pośrednictwem formularza kontaktowego na naszej stronie internetowej igus.bike . Obecnie rozważamy utworzenie sieci dealerskiej lub otwarcie własnych sklepów w głównych miastach. Jest jednak jedna ważna zasada: żaden rower RCYL nie będzie sprzedawany bez opcji serwisu. Możemy sobie również wyobrazić RCYL jako rower firmowy, na targach lub dla hoteli”, mówi Terhardt. Tworząc własny zakład produkcyjny, igus zamierza wyprodukować 5000 rowerów na następny sezon. Do 2026 cel został ustalony na 10 000 sztuk. Aby to osiągnąć, igus inwestuje w rozwój i budowę własnych systemów formowania rotacyjnego. igus polega na swoim 60-letnim doświadczeniu w zakresie tworzyw sztucznych w tej specjalnej technologii produkcji, w szczególności w przetwarzaniu tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w celu uzyskania wysoce stabilnych komponentów rowerowych. W szczególności holenderski start-up MTRL dopełnia pracę inżynierów igus swoją wiedzą specjalistyczną, aby realizować opłacalną produkcję seryjną kół i ram.

Plan na przyszłość: produkcja rowerów na wysypiskach śmieci

W przyszłości igus chce nie tylko zapewnić mobilność w niemieckich i europejskich miastach, ale także w USA. „Chcemy również utworzyć lokalne zakłady produkcyjne dla rowerów RCYL w krajach, w których generowanych jest dużo odpadów. W ten sposób chcemy wprowadzać odpady bezpośrednio do nowego cyklu. Chcemy nie tylko zamknąć cykl tworzyw sztucznych, ale także stworzyć miejsca pracy i mobilność w Afryce i Ameryce Południowej”, wyjaśnia Terhardt. igus intensywnie pracuje również nad samą serią RCYL, w tym nad wersją dla rowerów elektrycznych.

RCYL jako laboratorium innowacji dla producentów rowerów

Co więcej, igus trzyma się swojego planu, aby oferować wszystko, co trafia do produkcji seryjnej w RCYL dla całej branży jako zakupione części. „Działa to podobnie jak platforma produktowa. Ponieważ sami produkujemy wszystkie polimerowe komponenty używane w rowerach RCYL, producenci mogą również kupować poszczególne komponenty bezpośrednio od igus”, mówi Sven Terhardt. „Cała branża rowerowa może pracować z naszymi komponentami, budować lokalne łańcuchy dostaw, stać się wolna od rdzy, smaru i jeszcze bardziej zrównoważona”.

Filename: PM2124-2.jpg

Filename: PM2124_PL – igus bike RCYL.docx

Filename: PM2124_PL – igus bike RCYL.pdf

Słowa kluczowe artykułu