Profesjonalny symulator samochodu wyścigowego — na wynos

23 grudnia, 2024

Greaves 3D Engineering buduje składany symulator wykorzystując 45 komponentów igus, takich jak bezobsługowa technologia liniowa i napędowa drylin

Aby ograniczyć konserwację, inżynierowie „Ultimate Driver Rig” polegają na 45 wytrzymałych, bezsmarowych komponentach igus — od technologii liniowej i napędowej, przez łożyska ślizgowe, po prowadniki kablowe. (Źródło: igus GmbH)

Brytyjska firma Greaves 3D Engineering opracowała profesjonalny symulator samochodu wyścigowego o nazwie „The Ultimate Drivers Rig”, który można szybko złożyć i przechowywać w skrzyni transportowej. Ułatwia to transport na tory wyścigowe, targi i imprezy firmowe. Aby ograniczyć prace konserwacyjne podczas podróży, inżynierowie polegają na wytrzymałej i bezsmarowej technologii liniowej oraz napędowej, a także na prowadnikach kablowych i łożyskach ślizgowych firmy igus.

Po otwarciu skrzyni transportowej „Ultimate Drivers Rig”, właściciele mogą przesunąć podwozie symulatora samochodu wyścigowego za pomocą rolek, po rampie, na ziemię. Następnie rozpoczyna się fascynujący proces rozwoju przypominający sceny z filmu „Transformers”. Kierowca rozkłada trzy 32-calowe monitory, które oferują bardzo szerokie pole widzenia. Następnie ustawiany jest fotel kierowcy i pedały — z możliwością regulacji zarówno w poziomie, jak i w pionie. Po maksymalnym odchyleniu fotela i przesunięciu pedałów do tyłu i w dół, kierowca może przyjąć pozycję kierowcy wyścigowego F1. Przy wyprostowaniu fotela i przysunięciu pedałów bliżej, symulator przypomina samochód rajdowy. Gdy tylko kierowca usiądzie za kierownicą, a tym samym za instrumenty i ekrany, można rozpocząć wyścig. Greaves 3D Engineering obiecuje realistyczne wrażenia z jazdy dzięki mechanizmom sprzężenia zwrotnego umiejscowionych w kierownicy, pedałach i fotelu, które zapewniają odczuwalne wrażenia i autentyczne wyczucie samochodu i toru.

Ekologicznie i ekonomicznie: inżynierowie polegają na bezsmarowej technologii liniowej i napędowej firmy igus

Symulator został zaprojektowany w taki sposób, że może być używany na wiele sposobów — czy to przez zespoły wyścigowe, na targach czy w domu. Inżynierowie zwrócili uwagę na oszczędność miejsca i masy instalacji oraz utrzymanie wymagań konserwacyjnych na jak najniższym poziomie. Stanowiło to wyzwanie, ponieważ elektromechaniczna struktura dla licznych funkcji regulacji jest bardzo złożona i składa się z setek elementów. Aby spełnić te wymagania, eksperci zdecydowali się na lekką, kompaktową i bezsmarową technologię liniową firmy igus. Przykładowo, do regulacji środkowej konsoli i fotela kierowcy wykorzystano szyny liniowe z serii drylin W. Kompaktowe wózki, połączone z fotelem, poruszają się na aluminiowych szynach i wykorzystują tuleje wykonane z wysokowydajnego tworzywa sztucznego.

Podczas pracy te tuleje uwalniają smary stałe, które umożliwiają pracę na sucho zachowując niskie tarcie bez konieczności ponownego ich smarowania. „Komponenty zachowują swoje parametry mechaniczne — bez konieczności ich konserwacji lub czyszczenia. Smar nie jest stosowany, ponieważ mógłby mieszać się z kurzem i brudem oraz tworzyć blokujące osady” — wyjaśnia Michael Hornung, Product Manager w dziale technologii liniowej i napędowej drylin w igus. Łożyska polimerowe iglidur G, które są zainstalowane w ramie w celu regulacji kąta siedzenia, również wykorzystują efekt samosmarowości. „Jednocześnie dzięki rezygnacji ze smarów, które zwykle są wytwarzane z zasobów kopalnych, obniżono wpływ symulatora na środowisko”. Greaves 3D szacuje, że każdego roku można zaoszczędzić do dwóch litrów smaru.

e-prowadniki chronią przewody symulatora przed uszkodzeniami

Bezsmarowe i kompaktowe moduły liniowe z napędem śrubowym z serii drylin SHT są wykorzystywane do automatycznej regulacji siedzeń i monitorów. igus dostarcza je gotowe do połączenia z silnikiem krokowym i systemem sterowania silnikiem — co oszczędza przestrzeń montażową i zmniejsza nakład pracy podczas projektowania. Wreszcie, przewody zasilania i transmisji danych są umieszczane w prowadnikach kablowych wykonanych z wysokowydajnego tworzywa sztucznego firmy igus, które chronią je przed niekontrolowanymi ruchami i zerwaniem. Zainstalowane komponenty obejmują skrętne i teleskopowe e-prowadniki z serii triflex, które składają się z okrągłych ogniw prowadnika poruszających się w trzech wymiarach. „Ultimate Drivers Rig zawiera łącznie 45 komponentów firmy igus”, informuje Hornung. „Wszystkie z nich przyczyniają się do poprawy niezawodności, efektywności kosztowej i równowagi środowiskowej symulatora”

Filename: PM4024-1.jpg

Filename: PM4024-PL.docx

Filename: PM4024-PL.pdf

Słowa kluczowe artykułu