Proste połączenie z profilami konstrukcyjnymi maszyn: nowa oś z paskiem zębatym drylin ZLX od igus

2 sierpnia, 2024

drylin ZLX nadaje się w przypadku wszystkich zadań związanych z transportem do długości skoku 3500 mm i jest dostępny w wersji gotowej do podłączenia

Łatwo jest szybko połączyć oś z paskiem zębatym drylin ZLX ze standardowymi profilami inżynierii mechanicznej w pewien rodzaj modułowego systemu. (Źródło: igus GmbH)

Firma igus specjalizująca się w tworzywach sztucznych rozszerza swoją ofertę technologii napędowych o nowe osie z paskiem zębatym: kompaktową, wytrzymałą i bezsmarową serię wysokowydajnych drylin ZLX. Profil osi z anodowanego aluminium został opracowany w zupełnie nowym geometrycznym kształcie. W rezultacie drylin ZLX nie tylko wygląda jak profil inżynierii mechanicznej, ale może być również szybko i łatwo zintegrowany z modułowym systemem profili. Dzięki udźwigowi 150 N i prędkości do 3 m/s, nowa oś z paskiem zębatym nadaje się, między innymi, do zautomatyzowanych linii produkcyjnych, systemów pick-and-place i drukarek 3D.

W przypadku drylin ZLX, igus stawia na sprawdzoną technologię o nowej konstrukcji: sercem nowej osi z paskiem zębatym jest prowadnica liniowa z serii drylin W, rozmiar montażowy 16, która jest zintegrowana z wnętrzem wytrzymałego, odpornego na korozję i anodowanego bezbarwnie profilu. W przeciwieństwie do innych osi igus, pasek zębaty, do którego przymocowany jest wózek, biegnie wewnątrz profilu. W rezultacie oś wygląda jak profil inżynierii mechanicznej. Konstrukcja ta ma jednak również zaletę techniczną: „Klasyczne profile aluminiowe mają bardzo specyficzne wymiary, a ponadto istnieją normy dotyczące rowków, które spełnia nasz drylin ZLX”, wyjaśnia Stefan Niermann, szef działu technologii napędowej i liniowej drylin w igus. „Dzięki dostępnym na rynku nakrętkom wpustowym i elementom łączącym, takim jak uchwyty, łatwo jest szybko połączyć je ze standardowymi profilami inżynierii mechanicznej w pewnego rodzaju modułowy system. Jest to szczególnie przydatne w przypadku konstrukcji robotów kartezjańskich. A dzięki nowej konstrukcji wszystko wygląda tak, jakby zostało odlane z jednej formy”. Klienci korzystają zatem z ustandaryzowanej konstrukcji i skróconego czasu montażu. Ponadto można regulować naprężenie paska na nowej osi bezpośrednio na wózku, bez demontażu jakichkolwiek komponentów — łatwo i szybko za pomocą śruby regulacyjnej.

Cichy, bezsmarowy, wytrzymały

drylin ZLX jest cichy, wytrzymały i, podobnie jak wszystkie osie igus, pracuje bez smaru na całej długości skoku. Firma opiera się również na zasadzie „ślizg zamiast toczenia” dla nowej osi paska zębatego. Systemy prowadnic działają na dużym obszarze szyny lub wału. Ze względu na większą powierzchnię styku i niższy nacisk powierzchniowy, możliwe jest stosowanie komponentów z tworzyw sztucznych i bardziej miękkich materiałów, takich jak aluminium. To nie tylko sprawia, że konstrukcja jest lżejsza, ale także pozwala na cichą pracę. Wózek porusza się po linkach wykonanych z trybopolimeru iglidur J200, które zapewniają długą żywotność oraz szybką i powolną regulację. Smary stałe zintegrowane z wysokowydajnym tworzywem sztucznym są uwalniane podczas pracy osi i umożliwiają bezobsługową pracę na sucho. Aby poprawić wydajność, projektanci zoptymalizowali stosunek wymiarów systemu prowadnic do ugięcia. Większe promienie ugięcia poprawiają odporność na zużycie paska zębatego, ponieważ jest on poddawany mniejszemu zginaniu, a tym samym mniejszym naprężeniom. Jednocześnie rozmiar montażowy 16 prowadnicy liniowej drylin W zapewnia dłuższą żywotność osi. „Zoptymalizowaliśmy system prowadnic pod kątem przestrzeni montażowej. Duże elementy ślizgowe oznaczają większą powierzchnię styku, co z kolei umożliwia większy udźwig”, informuje Niermann. drylin ZLX nadaje się do obciążeń do 150 N i ma długość skoku 3500 mm. Testy wykazały również, że osiąga wydajność do 20 000 km bez konserwacji, na przykład przy obciążeniu poziomym 5 kg i prędkości 0,5 m/s. Żywotność jest przewidywalna online.

Gotowy do połączenia z przekładnią i silnikiem elektrycznym

Nowa oś z paskiem zębatym może być używana w połączeniu z różnymi konstrukcjami robotów kartezjańskich, jak również w trybie autonomicznym. Duża liczba rowków oferuje różne opcje mocowania akcesoriów, takich jak uchwyty czujników lub urządzenia ochronne do profilu i wózka. igus dostarcza osie z paskiem zębatym jako gotowe do montażu z silnikami elektrycznymi oraz oferuje do wyboru trzy rodzaje silników: silniki krokowe, EC/BLDC lub DC. Wszystkie one mogą być obsługiwane za pomocą uniwersalnego systemu sterowania D1 lub ekonomicznych napędów, takich jak D3, D5, D7, D8 lub D9. Dzięki elastycznej konstrukcji elementów połączeniowych, na życzenie, można również podłączyć silniki innych producentów. drylin ZLX charakteryzuje się precyzyjnym i sztywnym połączeniem silnika. Napęd może być realizowany za pomocą podwójnego trzpienia rozprężnego lub wału wtykowego, co zwiększa elastyczność przy dostosowywaniu do różnych zastosowań. Przykłady odpowiednich zastosowań obejmują zautomatyzowane linie produkcyjne, systemy pick-and-place i drukarki 3D. Skorzystaj z konfiguratora online technologii napędowej drylin, aby skonfigurować nową prowadnicę liniową w zaledwie kilka minut.

Filename: PM2624-1.jpg

Filename: PM2624_PL – drylin_ZLX.docx

Filename: PM2624_PL – drylin_ZLX.pdf

Słowa kluczowe artykułu