Szybka konfiguracja systemów sterowania silnikami od firmy igus: bez długiego programowania
12 maja, 2023
Firma igus przyspiesza uruchomienie systemów sterowania silnikami drylin E za pomocą darmowych programów próbnych
Programowanie systemów sterowania silnikami i integracja ze środowiskiem maszynowym zajmuje często kilka dni, co wiąże się z kosztami rzędu kilku tysięcy euro. Tę barierę usuwa teraz firma igus z Kolonii. Dzięki darmowym programom próbnym można w ciągu kilku minut uruchomić systemy sterowania silnikami serii dryve i podłączyć je do sterowników programowalnych wyższego poziomu (PLC). Przynosi to korzyści zarówno nowicjuszom w dziedzinie automatyki, jak i profesjonalistom.
W wielu przedsiębiorstwach poziom automatyzacji gwałtownie rośnie. Odpowiednio wzrasta obciążenie pracą techników i inżynierów odpowiedzialnych za programowanie i synchronizację ruchów automatyki. „Aby zmniejszyć to obciążenie, można bezpłatnie pobrać przykładowe programy dla naszych systemów sterowania silnikami dryve”, mówi René Erdmann, szef działu technologii napędowej drylin E w firmie igus. Klienci na całym świecie najczęściej wykorzystują ekonomiczne systemy sterowania do stosunkowo prostych zadań automatyzacji — np. do sterowania silnikami DC, EC i krokowymi w pojedynczych osiach, dwu- i trzyosiowych robotach kartezjańskich i robotach typu delta. „Dzięki gotowym, przykładowym kodom użytkownicy mogą teraz błyskawicznie zintegrować nasze systemy sterowania silnikami z nadrzędnymi sterownikami PLC i środowiskami maszynowymi oraz zdefiniować sekwencje ruchu, oszczędzając czas i koszty”. Przykładowe programy są kompatybilne z producentem sterowników PLC, firmą Siemens, ale także z komputerami przemysłowymi, mikrokontrolerami, takimi jak Arduino, oraz komputerami jednopłytkowymi, np. Raspberry Pi. Planowane są już kolejne programy przykładowe dla firm Beckhoff, Wago i Eaton.
Użytkownik oszczędza kilka dni pracy na programowaniu
Dostęp do przykładowych programów jest pozbawiony barier: użytkownicy mogą znaleźć filmy na stronie internetowej igus, które pokazują najczęściej spotykane ruchy automatyzacji — takie jak przemieszczanie się wózka do różnych pozycji docelowych na osi liniowej. Jeśli program ruchu wydaje się odpowiedni, użytkownik może pobrać kod oprogramowania i załadować go do nadrzędnego systemu sterowania. Działania silnika mogą być następnie ustawione i dostosowane do indywidualnych wymagań za pomocą intuicyjnie zrozumiałego interfejsu graficznego. Do ustawiania skoków, pozycji docelowych i przyspieszeń nie jest wymagana żadna wiedza programistyczna. Korzyść jest oczywista. „Potwierdzają to pierwsze opinie klientów: w przypadku niektórych programów przykładowych, które odwzorowują bardziej złożone sekwencje ruchów, użytkownicy oszczędzają kilka dni pracy przy programowaniu”, mówi Erdmann. Do tej pory oferta obejmuje 19 przykładowych programów, które nadają się do zadań pozycjonowania, urządzeń do testowania i eksperymentowania, obsługi pick-and-place, automatycznych maszyn montażowych i systemów podawania. „W przyszłości będziemy stale dodawać do oferty programy ruchowe, których klienci potrzebują najczęściej. Jeśli użytkownicy nie mogą znaleźć przykładowego programu, np. dla specjalnego zastosowania lub dla innego systemu sterowania nadrzędnego, mogą go zamówić na stronie internetowej igus”.
Filmy instruktażowe przyspieszają uruchomienie systemów sterowania silnikami
Aby jeszcze bardziej przyspieszyć uruchomienie systemu sterowania silnikiem, firma igus oprócz programów przykładowych wdrożyła również tzw. dryve experience — świat online jako uzupełnienie klasycznych mediów analogowych. Zamiast czytać drukowane instrukcje obsługi, klienci mogą nauczyć się obsługi systemów sterowania silnikami za pomocą filmów. Erdmann: „Krótkie filmy dotyczą tematów, o które klienci najczęściej pytają na naszej infolinii, jak np. podłączenie hamulców do układu sterowania silnikiem. Dzięki filmom mają teraz do dyspozycji nowe, zrozumiałe wsparcie 24/7”. W sieci dostępne są również wszystkie istotne dokumenty cyfrowe umożliwiające bezproblemowe uruchomienie systemów sterowania silnikami — w tym oprogramowanie sprzętowe, makra EPLAN i rysunki 3D.